interview met Titus Appel

Het geheim is een mix van witte wijn en rode pepertjes.

door Marlies Mulder


Titus, je was een van de eerste in Nederland met een foodtruck. Had je snel door dat het een enorme trend zou worden?

Ik was in 2009 in New York en zag op de meest fantastische locaties, zoals 5th Avenue, allemaal verschillende foodtrucks staan. Ik was direct geïntrigeerd. Op een van de duurste stukjes grond ter wereld stonden opeens mobiele restaurants met allerlei verschillende specialiteiten. En ik zag een hele diverse mix van gasten die er blijkbaar gretig gebruik van maakten. Toen ben ik, op een rustig moment, met een paar van deze foodtrucks in gesprek gegaan. Dat was eigenlijk het begin. Een jaar later ben ik in Amsterdam begonnen met mijn eigen foodtruck; Eatery, you are what you eatery.  Ik zag niet alleen een trend, het was ook een zakelijke afweging. De kosten van een vast pand op een vaste locatie wogen in mijn optiek niet op tegen de aanzienlijk lagere kosten, flexibiliteit en vooral mobiliteit van een rijdend restaurant. Samen met zo’n 25 andere pioniers was ik de eerste in Nederland geloof ik.


Je hebt het concept Loyaal Lokaal verzonnen. Is dit een goed voorbeeld waar jouw creatieve en zakelijke geest samenkomen?

Ja zeker. Ik kijk naar wat er is, wat er nog mist en let op waar de, al dan niet latente, behoeftes liggen. Als ik denk dat mijn idee verdere uitwerking rechtvaardigt, ga ik er mee aan de slag. Ik denk altijd in kansen. Kijk, Loyaal Lokaal klinkt op het eerste gezicht heel simpel, een webshop met producten van lokale ondernemers. Alleen, vooral in de uitvoering en samenwerking, is dit eigenlijk heel complex en daar kom je gaandeweg achter… Maar goed, als het makkelijk was, dan was het al lang gedaan!


Je bent de bedenker en oprichter van het eerste en enige wekelijkse openluchtrestaurant “Kanen bij” in Nederland. Wat is dat?

Kanen bij (ten Kate, de Kerk, de Hofbogen etcetera) was een soort alternatief voor grootschalige festivals. Waar niks mis mee is overigens, maar ik ben zelf niet zo van de massale festivals. Ik hou van kleinschalig, artisan quality, gastheerschap. Waarbij je persoonlijke en oprechte aandacht kan geven én nieuwe mensen kan ontmoeten. Zo is “Kanen bij” ontstaan, een kleinschalig wekelijks openluchtrestaurant om mensen uit een bepaalde wijk de mogelijkheid te bieden om aan te schuiven en met elkaar in contact te komen. Sterker nog, het is een laagdrempelige manier om elkaar te leren kennen.


Altijd energiek, iemand die nooit stil zit: daar herken je jezelf vast in. Hoe werkt dat in je voordeel bij DZP?

Het is een voordeel en een nadeel. Voor mijzelf is het niet zo heel erg. Ik ben niet anders gewend. Maar voor de mensen om mij heen, die niet gewend zijn aan mijn tempo in denken en realiseren, kan het een nadeel zijn. Ik vergeet nog wel eens dat niet iedereen continue in overdrive staat. Gelukkig heb ik collega’s en vrienden die mij afremmen wanneer dit nodig is. Maar goed, zoals je weet sta ik rond half vijf in de ochtend op. Dat heeft zo z’n voordelen, iets meer uren in een dag dan de gemiddelde persoon!


Waar word jij nou stil van? Een goede film, lekker eten?

Kunst, literatuur, muziek, film of een mooie wilde bloem. Gek genoeg heb ik heel veel aandacht voor hele kleine alledaagse mooie dingen. De zon die mooi op een gebouw schijnt, een bloem tussen het beton, een vriendelijk gezicht. 


Wat drijft jou in je werk bij DZP? 

Met stip op één het helpen van ondernemers! Ik hou ervan om ondernemers, gemeenten, eigenaren, bewoners en bezoekers te helpen bij het creëren van een beter functionerende plek. Dan kan een winkelcentrum zijn maar net zo goed Cumuluspark waarbij ik help om de ambities van de verschillende stakeholders zoals de Gemeente Amsterdam, de HvA, het ROC en de ING te realiseren.

Dit kunnen complexe, lange trajecten zijn, maar ook zeer waardevol en ik krijg er daarom veel voldoening uit. DZP is een vrij uitzonderlijke club van mensen met verschillende disciplines, karakters en achtergronden, dat zie je ook terug in ons werk. Ik geloof erg in de aanpak waarbij we zoeken naar de optimale mix van DZP’ers voor een specifieke opdracht. Vaak zijn onze opdrachten namelijk complex en vraagt dit om verschillende zienswijzen en expertises.


Bij DZP zijn we (bijna) allemaal foodies. Wat is je lekkerste recept?

Mijn penne vongole!

Kom op Titus, als er één een foodie is met zoveel ervaring in de horeca. Wat is er zo lekker of bijzonder aan jouw penne vongole? Geheime ingrediënten?

Het geheim is een mix van witte wijn en rode pepertjes.

Meer informatie over Titus Appel.