Centrummanager in de 1,5 meter economie

Mijn advies is om het centrum als één grote winkel te zien

Door Dennis Houkes


Sinds 2 jaar ben ik centrum- en eventmanager van stadscentrum Spijkenisse. En de afgelopen 2 jaar hebben we gezamenlijk veel kunnen bereiken maar de Coronacrisis hakt er keihard in.

Als de huidige maatregelen (intelligente lockdown) worden versoepeld, gaan we binnenkort over naar de 1,5-meter-economie. Nu denken veel mensen al redelijk vertrouwd te zijn met dit concept maar dit referentiekader beperkt zich vaak tot een bezoek aan de lokale supermarkt en soms een uitstapje naar de druk bewandelde fietspaden. En, eerlijk is eerlijk, in beide gevallen gaat het nog regelmatig fout. Dat we langere tijd moeten dealen met deze nieuwe vorm van omgang is een feit. Hoe dit per branche ingevuld kan worden verschilt enorm. Daarnaast vraagt het veel begrip en geduld van elkaar, zowel voor als achter de counter. Iets wat in de praktijk steeds lastiger wordt. Mensen willen weer naar buiten, winkelen en recreëren en hebben nu vaak een kort lontje door de beperkingen die zij ervaren.


Horeca het hart van je binnenstad

De horecaondernemers die ik spreek maken zich ernstige zorgen. De horeca is ‘sfeer en beleving’ en in combinatie met ‘social distancing’ zien weinig ondernemers hier nog mogelijkheden om hun zaak draaiende te houden. De benodigde vierkante meters om rendabel te draaien zijn er vaak niet. Ik houd mijn hart vast. Want dat is niet alleen voor de ondernemer en zijn personeel funest maar ook voor de binnenstad in zijn geheel. 

Ook in de retail blijkt het lastig. De retailers doen er alles aan om open te blijven. Maar het deurbeleid (x aantal bezoekers per m2, ontsmetten winkelmandjes, etc) zorgt ervoor dat personeel wat in de winkel mensen helpt en dus omzet maakt, nu ingezet moeten worden als portier en om mandjes te ontsmetten. Je hebt daarnaast in een uur veel minder bezoekers dan normaal en dus zou je eigenlijk veel langer en vaker open moeten wat weer extra personeelskosten en vaste lasten met zich meebrengt.  De 1,5 meter maatschappij vraagt dus ook of we veel meer tijd willen nemen voor dingen dan voorheen. Het remt af en kost nog meer tijd en nog meer geld.


Welke acties hebben wij doorgevoerd?

Hoe je je centrum het beste kun managen is lastig te bepalen. Er zijn immers nauwelijks richtlijnen anders dan de algemene adviezen. Mijn advies is om het centrum als één grote winkel te zien en die richtlijnen toe te passen (waar mogelijk) maar dan op grotere schaal. Samen met de gemeente hebben we gezorgd voor veilige routes in de overdekte, vaak smallere, delen van het centrum. Dit deden we door het plaatsen van dranghekken en het aanbrengen van signing. Hiermee creëren we twee banen. Inmiddels is dit idee ook opgepakt door andere gemeenten en winkelcentra en zien we dat dit landelijk ten goede komt aan de veiligheidsbeleving en gastvrijheid voor winkelend publiek. 



Daarnaast is heldere communicatie belangrijk. Niet alleen naar en ondersteunend aan de achterban maar ook naar bezoekers toe. Denk aan: Wie is er open op welke tijden? Maak ook inzichtelijk wie welke diensten biedt zoals Privateshopping, bezorgdiensten etc. Als extra service wordt er een online webshop gerealiseerd op de gemeenschappelijke website www.shoppeninspijkenisse.nl. Zodoende ondersteunen we winkeliers zonder webshop om extra omzet te genereren binnen de beperkingen die er zijn zonder dat daar heel veel technische kennis voor nodig is.