De 1,5 meter economie.

door Dorien Bosselaar


Na de eerste grote klap half maart, waarbij piepend en krakend de hele wereld leek stil te vallen, kwamen velen van ons in een situatie terecht, die niemand had kunnen voorzien. En het doet pijn. In heel veel sectoren. Bij heel veel ondernemers. Om niet te zeggen: het is een bloedbad. En daar hebben we, ook bij DZP, mee te dealen. Juist nu, misschien wel meer dan ooit, is het enorm belangrijk om er als centrummanager voor de ondernemer te zijn, die vragen heeft, niet weet waar hij moet beginnen, niet alle regelingen meteen scherp op het netvlies heeft, kortom: die alle hulp die er is heel hard kan gebruiken. Juist nu kunnen we als centrum- of gebiedsmanager onze meerwaarde laten zien. En dat doen we dus ook!


Het nieuwe normaal?

Zonder al te makkelijk over de ellende heen te willen stappen, zoek ik ook naar de mooie dingen. Naar de dingen die we misschien wel voor altijd anders gaan doen. Moeten doen. Naar de nieuwe initiatieven die ontpoppen omdat we in deze tijd meer dan ooit getriggerd worden om creatief en ondernemend te zijn.

Van de week verschenen de eerste berichten dat winkels langzaam weer open gaan. Met ‘maximaal 5 mensen in de winkel’, looproutes langs rood-witte lintjes en verplichte winkelmandjes lijken we ons gemakkelijk aan te passen. Met aparte in- en uitgangen worden er routes aangelegd. De Chinees heeft zijn website aangepast, je bestelt online, betaalt online en krijgt te horen hoe laat je bestelling klaar is. De plaatselijke ijswinkel heeft dranghekken neergezet waar mensen geduldig wachten. Een flinke hoeveelheid horeca-ondernemers brengt hun 3-gangenmenu nu aan huis. En lokale ondernemers slaan de handen ineen om duidelijk te maken dat ze zich én onderscheiden én meer te bieden hebben. Hoewel dit soort maatregelen niet voor alle ondernemers een oplossing biedt, is dit waarschijnlijk voor de komende tijd wel het nieuwe normaal.


afbeeldingen: Shift architecture urbanism

Zoek de creativiteit op

Door met de dagelijkse gang van zaken geconfronteerd te worden, zien we veel, horen we veel, dragen we bij en denken we mee. Oproep is daarbij ook aan gemeenten: denk mee, wees flexibel, zoek de creativiteit op om met name de ondernemers in de retail en de horeca tegemoet te komen. Denk aan grotere terrassen om de tafeltjes te kunnen spreiden. Denk aan verruimen van de openingstijden, zodat winkelbezoekers zich kunnen spreiden. Om maar eens twee ideeën te opperen.

Meer inspiratie nodig? Ondersteuning of ervaring? Laat het ons weten. We denken niet alleen mee, maar doen ook mee! Bel, mail mij of één van mijn collega’s.