Hoe market je diversiteit?

Online promotie van Chinatown Den Haag

Vier straten in het centrum van Den Haag vormen samen Chinatown. Het begin en eind van het gebied is herkenbaar aan de authentieke Chinese poorten. Op de stoepranden staan oude Chinese gezegden, en de straatnamen hebben ieder hun eigen Chinese vertaling. Toch is het niet echt een Chinatown. De vier straten zijn een soort smeltkroes van ondernemers. Naast de vele Chinese ondernemingen die er gevestigd zijn, huist het gebied ook Indonesische, Vietnamese, Thaise, Koreaanse en Japanse restaurants en winkels.

Ook al staan er twee mooie poorten, het gebied is niet duidelijk afgebakend. Daarom is het belangrijk om het gebied een sterke identiteit te geven. Het doel van zo’n sterke identiteit is dat zo veel mogelijk mensen Chinatown (her)kennen, weten waar ze het moeten vinden én weten wat ze er kunnen kopen en doen. Het online doorvoeren van deze identiteit is een effectieve manier om naast zichtbaarheid ook de interactie tussen Chinatown en haar bezoekers te verhogen. Daarnaast is het hebben van Facebook en Instagram een relatief goedkope advertentiemogelijkheid voor winkels en winkelgebieden. Goed laten zien wat er ergens te doen is trekt al meer publiek en dus meer klanten. Voeg een interactief deel toe, en je verhoogt je engagement.


Kies de juiste focus

Als je Chinatown Den Haag vergelijkt met Chinatown Londen wordt het verschil duidelijk. Waar het in Londen heel logisch is om voornamelijk het Chinese karakter van de buurt te promoten, moet dat in Den Haag anders. Het diverse karakter van het gebied kan marketing lastig maken, want waar leg je de focus op? Aan de andere kant zorgt de diversiteit voor veel mogelijkheden. Er is in Chinatown namelijk voor iedereen wat wils.

Het is belangrijk om de juiste balans te vinden tussen het Chinese karakter en het niet-Chinese karakter. Op deze manier zijn de communicatiekanalen van Chinatown dan ook opgezet. Deze balans is niet alleen nuttig voor promotie, maar ook noodzakelijk. Waarom? Authenticiteit is cruciaal en dus moet Chinatown online gepresenteerd worden zoals zij is: divers, bruisend en stimulerend voor álle zintuigen.

Chinatown beschikt over een website, een Facebookpagina en een Instagramaccount. De basis voor deze platformen, oftewel het herkenningspunt, is het logo met de karakteristieke Chinese naam van Chinatown: 海牙唐人街商會. Met het vaak terugkomen van deze naam blijft het Chinese karakter van Chinatown gewaarborgd, terwijl er ook plaats is voor de promotie van de diversiteit.

Op verschillende kanalen wordt door het hele jaar heen aandacht gegeven aan ieder aspect van Chinatown. Denk aan feestdagen uit verschillende landen, maar ook leuke weetjes en feiten over alle landen die in Chinatown vertegenwoordigd zijn.  


Online aanwezigheid

Als eerste de website, waar veelal wat langere nieuwsberichten geplaatst worden over recente gebeurtenissen. De website is de basis van de online aanwezigheid van Chinatown, alhoewel dit het meest ingewikkelde platform is om mensen naartoe te krijgen. Instagram en Facebook zijn hiervoor de ondersteuning. Via deze platformen wordt zo veel mogelijk doorgelinkt naar de website.

Omdat Instagram een heel visueel platform is, is het perfect voor het plaatsen van mooie foto’s van straten, doorkijkjes. Eigenlijk de etalage van Chinatown. Ook wordt Instagram gebruikt voor communicatie met ondernemers én bezoekers, via posts, comments en directe berichten. Dit is heel handig voor korte vragen van bezoekers over Chinatown, en deze worden dan ook vaak al binnen een paar uur, maar altijd binnen een dag beantwoord.

Als derde platform heeft Chinatown een Facebookpagina. Het is als bedrijf of gebied belangrijk om een Facebookpagina te hebben, omdat mensen hier vaak contactgegevens en adressen vandaan halen. Soms genereert Facebook deze pagina’s automatisch, maar het is beter om zo’n pagina zelf aan te maken. Dan kloppen de gegevens en wordt de onderneming of het gebied op de juiste manier online vertegenwoordigd. Facebook is geschikt voor foto’s of video’s met iets meer tekst. Daarom worden de nieuwsberichten van de website ook op Facebook gedeeld, met een korte, pakkende tekst om mensen naar de website te trekken.



Over de promotor

Annekee Griffioen werkt sinds 2018 bij DZP voor Chinatown. In haar advies voor Chinatown maakt zij gebruik van de kennis die ze heeft opgedaan tijdens haar studie communicatie en media. Annekee beheert de website én alle social media van Chinatown. Ook beantwoordt zij e-mails die bij het infoadres van Chinatown binnenkomen. Als hobby heeft ze tijdens haar schooltijd Mandarijn geleerd, passend bij haar werkzaamheden bij Chinatown.