HYPElab brengt ‘de winkel van de toekomst’ naar winkelcentrum Parade in Nootdorp

door Debby Leenen


Technologie in de retail

Waar de verwachting was dat het retaillandschap de komende 5 à 10 jaar sterk zou veranderen, heeft de crisis deze grote transformatie versneld. Het landschap is volop in beweging, dus inspelen op de toekomst, die morgen al voor de deur staat, is nu meer dan ooit een must. Als centrummanager ben ik blij dat ik daar dus mijn steentje aan heb kunnen bijdragen door het project HYPElab naar winkelcentrum Parade Nootdorp te halen. Juist in deze tijd is het extra van belang om de combinatie te zoeken van de lokale kracht en technologische ontwikkelingen om direct in te kunnen spelen op de toekomst. Het HYPElab doet dit perfect met een speciaal voor de crisis ontwikkelde onlinevorm en brengt ‘de winkel van de toekomst’ naar de Parade.

De afgelopen weken hebben we in de Parade klanten en bezoekers kennis laten maken met het winkelen van de toekomst. Een mooie samenwerking tussen ondernemers, onderwijs, overheid en vastgoedeigenaar, waarbij het publiek het shoppen met verschillende technologieën kon ervaren in de deelnemende winkels. Denk bijvoorbeeld aan video-shopping robots. Uniek voor het HYPElab is de online insteek die nu is gekozen!


Samenwerken loont

Het HYPElab is een samenwerking tussen Gemeente Pijnacker-Nootdorp, winkeliersvereniging VCP Parade, eigenaar RealIS, TMO Fashion Business School en De Haagse Hogeschool. HYPElab is een onderdeel van Future Proof Retail; zij doen landelijk onderzoek naar hoe de retailer en haar medewerkers toekomstbestendig zijn en blijven. Na eerdere HYPElabs in Delft en Rijswijk heeft ook de gemeente Pijnacker-Nootdorp in samenwerking met de winkeliersvereniging en de vastgoedeigenaar groen licht gegeven voor zowel een HYPElab als een pilot met een speciale ‘Parade Nootdorp app’ voor alle retailers in het winkelcentrum!


Grote deelname retailers

Het HYPElab wordt gemanaged door 3e-jaars studenten van TMO Fashion Business School die door lab experimenten met technologieën de 21st century skills van retailers en hun medewerkers onderzoeken. Dat wil zeggen: begrijpen ze de technologieën, kunnen ze deze toepassen en hebben ze ook ideeën om hun winkel toekomstbestendiger te maken? Daarnaast worden klanten gevraagd of de technologieën en de skills van retailmedewerkers hen helpen bij hun koopgemak. Het bijzondere van dit HYPElab is de enthousiaste deelname van inmiddels al 23 retailers; bij 6 retailers kunnen bezoekers met de Parade Nootdorp app communiceren en sparen, en kunnen zij bij hun favoriete winkels personal shopping met een robot – de Telepresence Beam – vanuit huis ervaren. Daarnaast gebruikt de meerderheid van alle retailers in het winkelcentrum de app met hun klanten. Kortom, in deze Corona-tijd is winkelcentrum Parade een geweldig voorbeeld van en voor retailers die innovaties willen testen en samenwerking met elkaar omarmen. En voor de bezoekers van de Parade in Nootdorp helpen deze technologieën om hun favoriete winkels, medewerkers en aanbiedingen zichtbaarder te maken met ook een verbetering van de service, zodat men graag vaker het winkelcentrum bezoekt, langer verblijft en meer besteedt. Kortom; een toekomstbestendig winkelgebied!

Het onderzoekstraject stopt weliswaar aanstaande vrijdag 29 mei, maar we hopen natuurlijk de app door te kunnen zetten bij succes! Op dit moment is het nog echt een pilot, dus we hopen dat we met de app de lokale binding nog meer kunnen vergroten. Komende weken gaan we de eerste resultaten evalueren. Aan het aantal downloads van de app kan het niet liggen, want de app is in korte tijd al flink gedownload. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om wat de klant ervan vindt, en die moeten we ook de tijd geven. Wij gaan er in ieder geval voor!