LOYAAL LOKAAL – Pijnacker

Het beste uit en voor je buurt.


door Titus appel


Toen ik namens DZP in 2019 begon aan de opdracht om een marketing- en positioneringstrategie te ontwikkelen voor Pijnacker Centrum had ik niet kunnen vermoeden dat één van de concepten die ik heb ontwikkeld zo’n vaart zou nemen als Loyaal Lokaal. We zijn nog niet live maar de verwachtingen zijn hoog net als de interesse vanuit andere gemeenten.


De uitdaging was om het internet niet als bedreiging maar als kans te zien

De huidige retailmarkt is sterk veranderd. Iedereen koopt wel eens iets online en de verschuiving van aankopen in de fysieke winkel richting online neemt steeds meer toe. Net als in veel andere gemeenten zijn de winkeliers in Pijnacker aan het overleven. De ondernemers die zich staande weten te houden blinken uit in onderscheidend vermogen of in een agressieve prijsstrategie.

De meeste ondernemers realiseren zich heel goed dat het in de huidige markt belangrijk is om niet alleen te focussen op bricks maar ook op de clicks. Maar voor een kleine winkelier is dit niet eenvoudig. Je hebt specifieke online kennis nodig, je moet (verder) gaan automatiseren, nog meer investeringen doen en dan moet je ook nog eens verzinnen hoe alles bij de klant komt.

Maar als je als groep winkeliers de krachten bundelt en met elkaar het off-en online kanaal goed invult, maak je het centrum toekomstbestendig. Je bedient niet alleen de behoefte van je consument, maar je biedt de (betrokken) bewoner de mogelijkheid om het lokale, wat zo kenmerkend is voor hun gemeenschap, in stand te houden of zelfs uit te breiden.



LOYAAL LOKAAL

Het doel is om een online platform te creëren van lokale helden (ondernemers) in Pijnacker. Met dit platform willen we toegevoegde waarde bieden aan de bezoekers van het centrum met de voordelen die de corporates ook bieden, maar dan op lokaal niveau. Loyaal Lokaal moet voor de bewoners van Pijnacker dezelfde dienstverlening bieden als Hello Fresh, Bol.com, Picnic en dergelijke. Sabine Zondag van Supermarkt Plus in Pijnacker is zo’n lokale held. Zij is bereid haar bestaande online distributiesysteem open te stellen voor “derden” zoals de lokale boekhandel, speelgoedwinkel, slijterij, juwelier en drogist. 


Gunfactor

Niet alleen de distributie en het online platform moeten goed worden ingevuld. De samenwerking tussen de lokale helden moet meer invulling krijgen. En het succes van het online platform is mede afhankelijk van de loyaliteit van de consument. De gunfactor aan de lokale ondernemer is enorm belangrijk. Inwoners moeten de lokale middenstand ‘willen’ ondersteunen. Om de loyaliteit van de consument te stimuleren moet de klant ‘lid’ worden van LOYAAL LOKAAL. Een exclusief membership van je eigen dorpscentrum.

De ‘reason to join’ moet zijn dat de leden het belang inzien van het ondersteunen van hun lokale helden. Door er zowel off- als online te kopen, draagt de lokale consument er aan bij dat de kleine lokale ondernemers het straatbeeld en het aanbod van een kleine gemeente kunnen blijven bepalen. En kiest men voor hun kwaliteit, vakmanschap, persoonlijke service en expertise. De consument waardeert dit en is bereid hiervoor een premium te betalen. 

Het idee is om de mens, de ondernemer, achter het product centraal te stellen. In een kleine gemeente kent de lokale bevolking de ondernemers in veel gevallen van gezicht. Dat we naast het ondersteunen van de lokale economie ook de leefbaarheid van een gebied vergroten, door minder logistieke bewegingen en CO2 uitstoot, is natuurlijk mooi meegenomen.

De plannen zijn gesmeed en het uitrollen kan nu beginnen.


Loyaal Lokaal, het beste uit en voor je buurt!


Wilt u meer informatie hoe DZP uw winkelcentrum kan ondersteunen? Neem dan contact met Titus Appel op.