Schoon, heel en veilig, appeltje eitje. Toch?

door Dorien Bosselaar


Graag neem ik je mee terug naar 2017. Ik werkte voor NederlandSchoon (de organisatie met als missie een zwerfafvalvrij land). Deze organisatie werd sponsor van Platform Binnenstadsmanagement. Immers, de schoonboodschap verspreiden onder mensen die dagelijks met binnensteden bezig waren paste goed bij de doelstelling om de winkelgebieden in Nederland schoner te krijgen.

Al eerder ontwikkelde NederlandSchoon diverse tools om het de ondernemer, maar ook de gemeenten makkelijk te maken. Van afvalbakken voor de deur tot posters over de 25-meter regel (wist u dat elke ondernemer de 25 meter rondom zijn voordeur zelf dient schoon te houden?). Geen ondernemer die het weet en die 4% die het wel weet, handelt er niet naar; van handhaving tot het uitdelen van bezems.


De werkelijkheid

Maar de werkelijkheid is weerbarstig. De meeste ondernemers zijn 99% van hun tijd bezig met de binnenkant van hun winkel. Ook al draait de economie er best lekker op los, veel ondernemers staan nog steeds in de overleefstand. De parallelle internetwereld pakt zijn deel en dan hebben we het nog niet eens over Amazon. Het is lastig om in dit geweld dan aandacht te vragen voor schoon.

Uit de data die NederlandSchoon de afgelopen jaren verzamelde, kwam het heel duidelijk naar voren: schoon hangt sterk samen met een gevoel van veiligheid en met, niet verrassend, de beleving. En laat dat laatste nou preciés het onderwerp zijn waar het al jaren over gaat: beleving!



Beleving

Bij retail is beleving het toverwoord. Maar wat is beleving eigenlijk? Is dat een commercieel geëxploiteerde functie als een bowlingbaan of een achtbaan bovenin een winkelcentrum? Of het springfonteintje dat we in diverse winkelgebieden in Nederland hebben zien verschijnen de afgelopen 20 jaar. We zijn al geruime tijd op zoek naar dat bijzondere, dat unieke. Maar is dat wel waar het écht om gaat?

Bij retail is beleving het toverwoord. Maar wat is beleving? Beleving is datgene wat wij met onze zintuigen zien. Horen. Ruiken. Voelen. Proeven. En anders (onbewust) ervaren. Beleving is een attractie. Om de consument te verleiden tot een transactie, is het zaak om deze attractie te verbeteren. En daarvoor moeten er zoveel mogelijk zintuigen worden bespeeld.

Als je mij vraagt wat beleving zou moeten zijn, dan zeg ik: hou het in ieder geval schoon en veilig en zorg voor een openbaar toilet. Niet noodzakelijk in die volgorde, maar wel allemaal. Beleving is immers essentieel als je bezoekers terug wilt laten komen. Hoe vervelend is het als je een toilet nodig hebt, maar je vindt er geen. Als de afvalbakken voor de winkel vies zijn of uitpuilen? Of als je langs het rokende winkelpersoneel heen moet de winkel in, waarbij je over een berg peuken moet stappen? Enig idee wat de imagoschade is van je bedrijf als bezoekers jouw verpakkingen 100 meter verderop zien liggen? Het is niet voor niets dat McDonald’s bij haar drive-in restaurants haar personeel een paar honderd meter rondom het restaurant laat schoonmaken. Het is niet voor niets dat Coca Cola ‘please recycle’ op haar doppen heeft gezet. Lukt het niet om je gebruikers op te voeden, probeer er in elk geval zelf alles aan te doen.

Maar ik dwaal af. Beleving, daar ging het om. Het ideale winkelgebied? Het is er schoon. Heel. En veilig. Er zijn betrokken ondernemers, die de meerwaarde snappen van een schone stoep en een schone pui. Die ook hun niet-klanten faciliteren met een toilet in een geval van hoge nood. Het is zo simpel. Toch?


Wilt u meer informatie over hoe DZP u kan helpen met centrummanagement, afvalinzameling, een schoon, heel en veilig winkelgebied? Neem dan contact Dorien Bosselaar op.